Bästa dagen den här sidan påsk

Idag har varit den absolut bästa dagen på hur länge som helst. Att så många saker klaffar på en och samma dag är helt galet, och jag vet inte om det ens låter troligt. Men så här har min dag varit:

Först vaknade jag av väckarklockan som vanligt, gick upp och satte på kaffe. Grumliga ögon och för lite sömn gjore att allt gick på rutin och jag inte funderade på vad jag gjorde. Koka kaffe, dricka kaffe, duscha, piffa, klä på sig och åka till jobbet. Först då, i bilen med nyckeln i handen slog det mig. Jag är ju ledig idag, jag skall inte jobba. Det var dagens bästa överraskning dittills, en ledig dag och jag var uppe med tuppen. Redo att fixa och rodda med allt som aldrig hinns med i vanliga fall.

Jag gick tillbaka in och skrev en lapp till sambon som fortfarande sov. Det slog mig att jag borde sett det som en ledtråd, hon är alltid vaken innan mig. På lappen skrev jag bara att jag vara iväg men hade mobilen med. Sedan drog jag ut på årets bästa äventyr.

Det bästa med pappaledighet…

Jag kom snabbt på att jag har en kompis som är pappaledig och rimligen är vaken så dags, så jag skickade ett mess och frågade om han ville käka frukost. Förvånat tackade han ja, och jag satte mig åter i bilen och styrde kosan mot Täby där han bor. På vägen stannade jag på Ica Stopp, en dyr affär i Täby. Där gick jag loss på charken och köpte både ostar, skinka och salami. Lite cornichons plockade jag också ner, och fikonmarmelad såklart. På det plockade jag ett par olika bröd och några kex, sedan bar det av hem till honom. När jag kom dit var frukosten redan i full gång – Jag hade inte räknat med att hela familjen var hemma. Det var ju inte bara jag som  var ledig, och för andra gången idag undrade jag hur dum man kan vara. Ganska så mycket, verkade svaret vara. Nu blev det trevligt, men jag hade ju tänkt att träffa komnpisen själv och bara hänga litegrann. Nu blev det familjehäng, och det är okej ibland. Inte det bästa jag vet, men då och då är inga problem. Men just idag var det inte min tanke.

….är tydligen när frun tar barnen

Efter det tog det dock fart. Anders, som han inte heter, frågade med vänlig stämma sin fru om han kunde följa med mig som smakråd eftersom jag skulle kolla på nytt kakel till badrummet. Han tyckte sig vara lämplig eftersom han när han inte är pappaledig jobbar som snickare. Skall jag vara ärlig är det ingen jag hellre frågar om hjälp med kakel till badrum, men eftersom jag inte har några planer på att göra om var jag heller inte medveten om att jag behövde dylik hjälp. Men här kom ett trendbrott! För första gången idag fattade jag galoppen. Det FANNS tydligen gränser för hur dum jag är. Puh!

Bästa planen av kompisen

Naturligtvis ville Anders, som han inte heter nu heller, bara ha ett par timmar utan barn. Varför han inte kunde fråga rakt ut, det vet jag inte. Lite pinsamt i min värld, och tur för honom att jag fattade. Annars hade ”bästa planen” snabbt förvandlats till ”värsta dagen” kan jag tro. Men planen i övrigt var kul som fan. Tydligen har han surfat runt en del och dreglat över saker han vill göra när han blir barnfri, för herre i min lilla låda vad han skulle avverka saker. Han hade tio saker på listan, men fattade att han inte skulle hinna med allt. Vad han ville hinna med var:

  • Gokart (Japp, det hann vi med)
  • Lunch med Sill och Nubbe (Japp, även om jag körde och skippade nubbe)
  • Bio (Nej, nu var Anders för full. Tydligen ger pappaledighet mammatolerans.
  • Allt annat (Nej, Anders behövde åka hem och sova)

Här kom då dagens näst bästa händelse, och den i särklass pinsammaste. När jag skulle köra hem Anders, som han inte vill bli kallad, till frun så somnade han naturligtvis. Så jag knackade på, hämtade henne och sedan fick hon ta hand om hennes karl. Jag stod bredvid och fnissade, undrandes hur detta skulle landa. Han lär ligga riktigt pyrt till.

Sedan när jag kom hem hade sambon varit och handlat middag. Så strax blir det trerätters i kvällsolen. Så min bästa dag har i år har varit ganska blandad hittills, och man kan till och med hävda att den börjadevredan igår då jag hade min absolut bästa kväll på pokersidan också. Allt gott på en och samma gång.

6 reaktioner till “Bästa dagen den här sidan påsk

  1. Det var en riktigt sjuk dag faktiskt. Något kryddat för elegans, men i stort sett sanning. Jag har för övrigt inte hört av ”Anders” sedan dess. Ser fram emot att fråga om efterverkningarna…

    Gilla

Kommentera

